جمهوری اسلامی به دنبال “روابط بهتر” با اروپا یا بالا بردن پرچم سفید ؟

مقاله محمد رضا آرین      

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ، دوشنبه گفت دولت ايران به دنبال روابط بهتر با اروپاست. وی افزود پيشنهاد من به اروپا اين است که فرصت روابط بهتر با ايران را از دست ندهد.

علی اکبر صالحی در حالی این سخنان را بر زبان میراند که سخنگوی وزارت نفت از توقف صادرات نفت‌خام به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خبر می دهد در حالیکه این شرکتها قبل از این ادعا خرید نفت را متوقف کرده بودند  . این تناقض گوئی ها نشان میدهد که دولت جمهوری اسلامی در میان منگنه  و فشار های اقتصادی بر اثر تحریمها دست وپا می زند .

در پی تحریم‌های نفتی جامعه غربی علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش میزان تولید نفت ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت در مقایسه با سال گذشته میلادی میزان تولید نفت ایران به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است که دلیل آن به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید نفت باز می‌گردد.

در خبری دیگر اینچنین آمده است :ایران برای حدود یک چهارم تولیدات نفتی سالیانه خود دنبال مشتری می‌گردد.

علی‌اکبرصالحی درحاشيه برگزاری همايش ملی ايران و سازمان همکاری اقتصادی اکو و در گفت وگو با خبرنگاران، اولويت ايران را توسعه روابط با همسايگان اعلام کرد و گفت: «البته گفته ام از اولويت های ما روابط بهتر با اروپاست اما ما پاسخ لازم را دريافت نکرديم.»

سودان وامارات بدنبال گرفتن بازار نفت ایران هستند

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) حداقل چهار تا پنج پروژه بزرگ نفتی را در سال آینده به ارزش میلیاردها دلار به مزایده خواهد گذاشت. ما این مزایده را فرصتی طلایی برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور می‌دانیم.»

این شرکت پیش‌بینی کرده است که بتواند سرمایه‌گذاران اماراتی، عربستانی و هندی را برای توسعه میدان‌های نفتی خود جذب کند تا جهشی قابل توجه در تولیدات نفتی‌اش داشته باشد.

از سوی دیگر در سودان، عوض احمد الجاز، وزیر نفت این کشور اعلام کرد که این کشور تصمیم دارد شش میدان نفتی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد تا بدین ترتیب میزان تولید نفت کشور را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. به گفته وی از این میادین، دو میدان در دارفور، یک میدان در شمالی‌ترین نقطه کشور و سه میدان در شرق سودان خواهد بود

آقای صالحی  ودولت جمهوری اسلامی با مشاهده این واقعیت ها سعی دارند از عملکرد خود بسرعت عقب نشینی و خرابه های بوجود آورده باز سازی و ترمیم نمایند

صالحی میگوید با اشاره به فراز و فرود روابط ایران و اتحادیه اروپا  ودر کرنشی قابل توجه تاکید کرد که ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند و با وجود فراز و فرودها، روابطشان به جایگاه اولیه بازخواهد گشت.

اتحادیه اروپا برای واداشتن جمهوری اسلامی به «شفافیت» بیشتر در برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود اقدام به تحریم نفت ایران کرده و به آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از ایران نفت وارد می‌کنند تا یکم ژوئیه ۲۰۱۲ فرصت داده تا به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

منابع تجاری در اتحاديه اروپا روز ۱۶ فوريه (چهار روز پیش) به خبرگزاری رويترز گفتند که خريداران عمده نفت پيش از اجرايی شدن تحريم نفت ايران واردات خود را از اين کشور کاهش داده اند، به گونه ای که ميزان واردات برای ماه مارس را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده اند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «روابط با اتحادیه اروپا دچار افت و خیزهایی بوده اما کماکان معتقدم روابط ما با اروپا روابطی است که نمی شود آن را برای مدت طولانی دچار وقفه کرد و اروپایی ها نمی توانند بی نیاز از ما باشند، ایران هم به خاطر روابط دیرینه با کشورهای اروپایی، به اروپا نیاز دارد.»

 این جمله ایشان که ایران به اروپا نیاز دارد را میتواند بالا بردن پرچم سفید به نشانه تسلیم در مقابل اروپا ارزیابی کرد .

اتحاديه اروپا پس از چين دومين واردکننده نفت از ايران است و در ده ماه اوليه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که در صورت هرگونه کاهش ميزان نفت در بازارهای جهانی بر توليد خود خواهد افزود. ايران از اين پيشنهاد عربستان به شدت انتقاد کرده است.

مسئولین سیاسی و نظامی واقتصادی طی چند هفته گذشته بارها تهدید به تحریم و بستن تنگه هرمز و قطع صدور نفت از این تنگه را نموده بودند نه تنها این تهدید ها یک درصد هم عملی نشد بلکه خود را در چنان تنگنای سیاسی و اقتصادی قرار داده اند امکان خروج از آن تا حدودی غیر ممکن و بعید بنظر می رسد .

آیا سخنان امروز صالحی وزیر امورخارجه نشان از زانو زدن حکومت جمهوری اسلامی در مقابل فشارها وتحریم ها نیست ؟

آیا واقعاً ایران واروپا مکمل یکدیگرند ؟